Jongens haken af in het onderwijs

‘Het aantal jongens op het vwo daalt en de prestaties van jongens op havo en vwo nemen ook af: jongens blijven vaker zitten dan meisjes en ze halen ook minder vaak hun diploma. Dit blijkt uit onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt. Al jarenlang is er een onderwijssysteem waarbij minder nadruk ligt op rekenen en analytische vaardigheden en meer op zelfstandig leren. Die veranderingen blijken voordelig voor meisjes en nadelig voor jongens. Grote vraag is dus: hoe kan het onderwijs worden aangepast zodat jongens weer beter presteren zonder de meisjes te benadelen.’

Dit was een inleiding op een debat dat eind februari in het VPRO-programma Buitenhof (zondagochtend) werd gehouden tussen schoolleiders en andere professionals in het onderwijs. En wisten zij de oplossing? Nee, helaas.

Nu kun je de manier waarop onderwijs wordt gegeven ook niet van de ene dag op de andere veranderen of terugdraaien, want leerlingen die al twee of drie jaar lang volgens een bepaald systeem les hebben gehad, zullen in dat systeem verder moeten tot hun eindexamen. Onderwijs veranderen is als het besturen van een enorme olietanker… als die ergens een bocht moet maken, wordt die door de kapitein soms al enkele dagen van tevoren ingezet, zo langzaam keer je zo’n schip.

Onderwijs heeft ook jaren nodig om een verandering door te voeren. En wat is nu de grote klacht in onderwijs-Nederland? Dat men vanuit Den Haag de ene wijziging op de andere stapelt. Ziet u het voor zich? Die onderwijs-olietanker zwalkt al jaren van links naar rechts over de kenniszee en een veilige haven bereiken? Ho maar. Dus nu met z’n allen alarm slaan en weer allerlei onderwijsvernieuwingen verzinnen is misschien niet de meest wijze reactie.

‘Hoe kan het onderwijs aangepast worden zodat de jongens weer beter presteren ZONDER DE MEISJES TE BENADELEN?’ Mooi geformuleerd. Want veel mensen vinden het helemaal niet zo’n probleem dat de meiden het beter doen… zijn zij ook een keer aan de beurt. Toch is dat een beetje kortzichtig. Om een voorbeeld te geven: al jaren ligt het percentage meisjes geneeskunde studeert aan de Radboud-Universiteit te Nijmegen op 80%; maar 20% jongens dus. En dat is landelijk niet veel anders. Gaan die meiden allemaal full time werken straks? Of krijgen we over een paar jaar een enorm tekort aan bijvoorbeeld chirurgen of orthopeden, want die specialismen worden door meisjes bijna niet gekozen.

Waarom doen de meiden het op VWO en HAVO zoveel beter dan de jongens? Meisjes zijn op de leerplichtige leeftijd beter in taal en beter gestructureerd dan jongens, ze werken netter en beheersen bepaalde vaardigheden beter. En daar is ons onderwijssysteem op gericht. Jongens zijn meer doeners en tussen hun 13e en hun 19e vaak ‘wegens verbouwing gesloten’, zoals een tante van mij het vroeger al uitdrukte. Jongens moet je niet zelfstandig laten werken, jongens moet je structuur bieden en dwingen… het liefst met vreemde ogen. Als je jongens een vinger vrijheid geeft, grijpen ze de hele hand en zijn ze er vandoor. Dat is wat al jarenlang in het middelbaar onderwijs gebeurt. Herkenbaar? Jongens die al in de brugklas minder presteren dan verwacht omdat ze ten onrechte het idee krijgen dat niets moet, maar alles mag? En voor je het weet zit een veelbelovende VWO-knul in 2 HAVO, op weg naar 3 VMBO. Nu is met HAVO en VMBO niets mis, maar als er meer in je kind zit is het toch een hele zure appel. En als ouders staat je momenteel niets anders te doen dan het heft in eigen hand te nemen en een oplossing te zoeken voor je zoon totdat de vraag hoe het onderwijs weer jongensvriendelijk kan worden beantwoord is… en dat kan nog wel even duren.

Artikel de uitstraling Blog
Adres
Burg. Verwielstraat 67

5062 CG Oisterwijk

Contact
06-40570172

Info@studiewijzeroisterwijk.nl

KvK
Ingeschreven bij de KvK

onder nummer 17241992