Huiswerkbegeleiding? Doe het in kleine groepen

Huiswerkbegeleiding is hot, al een paar jaar. Is het daarmee ook meteen een hype? Nou, dan moeten we even kijken wat een hype nou precies is. Volgens het woordenboek een door veel mensen gedeelde belangstelling of bezigheid die na korte tijd weer voorbij is. Duidelijk. Maar dan is huiswerkbegeleiding dus geen hype, want het is al jaren een begrip. Het is eigenlijk een beetje te vergelijken met de beugel en de orthodontist. Vroeger schaamde je je als je een beugel moest en dus hield je als kind een jaar lang je mond stijf dicht… er kon geen lachje vanaf. Nu is het heel gewoon en beugelt bijna ieder kind wel een tot enkele jaren. Is het echt nodig? Vaak wel. En laten we eerlijk zijn…wij van voor die beugeltijd zijn best jaloers op die mooie blinkende glimlach van onze kinderen.

Zo is het ook een beetje met huiswerkbegeleiding. Is het echt nodig? Voor een aantal kinderen zeker. En als ouders zijn we maar wat blij dat onze kinderen met wat hulp eruit halen wat erin zit en een goede opleiding kunnen volgen.

Nadeel van het feit dat huiswerkbegeleiding zo populair geworden is, is natuurlijk dat de instituten als paddenstoelen uit de grond geschoten zijn de afgelopen jaren. Er is vraag, dus er komt vanzelf aanbod. Soms lees je in de krant verhalen over minder goede ervaringen met huiswerkbegeleiding en vraagt men zich op opiniepagina s af of het allemaal wel zo nodig is en zo goed geregeld is bij die instituten. Daar wil ik best eens op reageren.

Is huiswerkbegeleiding een overbodige luxe?

Mijn antwoord is kort en duidelijk, nee. Ik maak in mijn praktijk dagelijks mee dat het begeleiden van leerlingen bij het plannen en maken van hun huiswerk een wereld van verschil maakt. Binnen enkele maanden zitten leerlingen die er een potje van maakten op school in een leerritme en beginnen hun cijfers omhoog te gaan. Gevolg? Kind zit beter in zijn vel, sfeer thuis knapt zienderogen op en aan het eind van het jaar staat hij of zij op overgaan. Soms kom je een leerling tegen die onderliggende problemen blijkt te hebben, vaak onopgemerkt omdat hij of zij zo intelligent was dat het lang verborgen bleef. Daar gaan we dan mee aan de slag. En heel af en toe komt het voor dat je samen met school en ouders tot de conclusie moet komen dat het schooltype te hoog gegrepen was. Ook dan is begeleiding belangrijk.

Is huiswerkbegeleiding een vorm van naschoolse opvang, lekker makkelijk voor de ouders?

Antwoord is wederom nee. Luidkeels nee. Huiswerkbegeleiding is iets anders dan een grote groep kinderen in een ruimte zetten en laten werken. Ook al is die ruimte nog zo goed ingericht en zijn er meer dan voldoende ICT mogelijkheden, het gaat om de persoonlijke begeleiding. Leerlingen willen aandacht, willen positieve feedback, willen grenzen en aanmoediging… en ze willen iemand met vakkennis. Aan een huiswerkbegeleider worden hoge eisen gesteld. Kennis van de wijze waarop in de school gewerkt wordt, hoe het onderwijs ingericht is, is een absolute noodzaak. De leerlingen moeten vertrouwen in je hebben en zich gezien voelen. Leerlingen begeleiden is weten wanneer je streng moet zijn, de teugels even kunt laten vieren zodat de druk niet te groot wordt, weten hoe je met een puber mee kunt denken, begrip tonen, maar wel leiding blijven geven, grenzen stellen, teleurstellingen opvangen, motiveren… kortom mentor zijn.

Kun je huiswerkbegeleiding geven aan veel leerlingen tegelijk of moet het kleinschalig?

Veel instituten zijn uit commercieel oogpunt gegroeid tot een omvang die niet werkbaar meer is. De vraag is natuurlijk: wat is veel? Mijn ervaring is dat 8 a 10 leerlingen tegelijk het maximum is. Als je visie op huiswerkbegeleiding als instituut tenminste is wat hierboven is beschreveneigenlijk een supermentoraat.

De klassengrootte in het onderwijs is al tientallen jaren een punt van discussie. Heeft een kleine klas nou wel of geen positieve invloed op de kwaliteit van het onderwijs? Ik ken geen collega die zal zeggen dat klassengrootte niets uitmaakt… Hoe kleiner de groep, hoe meer individuele aandacht een leerling zal hebben. En individuele aandacht werkt!

Ja, huiswerkbegeleiding is hot en de instituten zijn talrijk. Maar goede huiswerkbegeleiding is nog steeds een kwestie van vakmanschap en visie, van veel individuele aandacht en een goede communicatie met het thuisfront en de school. En dat kan alleen maar als je kleinschalig werkt.

Artikel de uitstraling Blog
Adres
Burg. Verwielstraat 67

5062 CG Oisterwijk

Contact
06-40570172

Info@studiewijzeroisterwijk.nl

KvK
Ingeschreven bij de KvK

onder nummer 17241992