Huiswerk en timemanagement

Onze kinderen komen tijd te kort. Dat is raar, want als kind zou je zeeën van tijd moeten hebben. Je stierlijk vervelen is voor de meesten van ons toch iets dat wij ons herinneren uit onze kindertijd. ‘Ik verveel me zo’, was wat je in een onbewaakt ogenblik tegen je moeder zei. ‘Heb je geen huiswerk?’ was dan het standaard antwoord waar je echt niet op zat te wachten. 

Tegenwoordig is dat anders. Als ik een intakegesprek voer met ouders en kinderen voor huiswerkbegeleiding, is een van de eerste problemen die opgelost moeten worden: wanneer heb je tijd voor huiswerkbegeleiding. Maandag? Nee, dat lukt niet, dan heb ik keyboardles. Dinsdag? Nee, hockeytraining. En aangezien het slechte schoolrapport van zoon of dochter de aanleiding is voor ons intakegesprek, liggen de prioriteiten van paps en mams bij het huiswerk. ‘Dan ga je maar een dag minder trainen!’ Of ‘Ja, dan moet je kiezen, én paardrijden, én hockey, én vriendinnen, dat gaat niet. Je zit nu op de middelbare school.’

Nou zult u mij niet horen zeggen dat het in alle gevallen zo is dat je als middelbare scholier geen enkele bezigheid op moet geven, want soms is het wel erg ambitieus wat kinderen in één dag proberen te proppen, maar het sleutelwoord is timemanagementDa’s toch een begrip uit de volwassen wereld van bedrijfskunde? Ja en een heel bruikbaar begrip.

Als we er nu eens van uitgaan dat het drukke leventje dat onze kinderen leiden een vast gegeven is. We hebben er per slot van rekening zelf aan meegewerkt, want welke ouder vindt het nu niet leuk om zoon- of dochterlief op zaterdag op het hockeyveld of voetbalgras te zien rondrennen met gezonde rode konen. Sporten moet! Muzieklessen zijn heel waardevol en het ponybeest doe je ook niet weg omdat de brugklas nadert. Goed, een vast gegeven dus. Dan zullen we iets moeten verzinnen waardoor onze kinderen tijd genoeg hebben voor school, huiswerk, hobby’s, sport en, ook heel belangrijk, de groeiende vriendengroep.

I want it all, I want it now. Kan ook, als je maar efficiënt met je tijd omgaat. Leerlingen die bij ons binnenkomen moeten wennen aan één belangrijk ding: Je wilt het allemaal, dat kan, alleen misschien niet op de momenten waarop jij er zin in hebt. Als je geen planning maakt, glipt de tijd als zand tussen je vingers door. Gevolg? Je hebt het gevoel dat je nergens meer tijd voor hebt en dat komt natuurlijk door dat stomme huiswerk. Dat verpest alles. Dus dat krijgt prioriteit nummer 0. En nou komt de clou: denk als ouders niet dat uw kind dat geen bal kan schelen. Natuurlijk, die houding hebben ze. ‘Nou én!’ Boeien! Die onvoldoende voor Engels, dan doe ik het wel een jaartje over hoor, of ik ga volgend jaar toch naar de havo of het vmbo.’ Maar als ik de gezichten van mijn leerlingen zien als ze na hard werken een dikke voldoende voor een toets komen melden, weet ik wel beter.

Plannen, én je aan die planning houden is één kant van het verhaal. Efficiënt leren is een andere, vaak onderbelichte en onderschatte kant. De meeste scholen hebben geen tijd om hun leerlingen ‘te leren hoe ze moeten leren. Ze hebben al moeite genoeg om binnen de beschikbare tijd de stof van alle vakken te behandelen. Bovendien gaan ze ervan uit dat veel van dergelijke vaardigheden op de basisschool al zijn aangeleerd. En dat is een misvatting. De rechterhand (in dit geval het basisonderwijs) weet nauwelijks wat de linkerhand (lees het voortgezet onderwijs) doet en omgekeerd. Dus blijft het wat betreft de docenten op VMBO, Havo en VWO vaak bij wat er geleerd moet worden en niet hoe het geleerd moet worden. Daar komt nog bij dat er altijd meerdere leerstrategieën mogelijk zijn, afhankelijk van het type leerling. Een leerling die veel structuur nodig heeft, is gebaat bij een duidelijk stappenplan, eerst A, dan B enzovoort. Terwijl een leerling die veel uitdaging nodig heeft (meer- of hoogbegaafd is zo u wilt) juist ieder stappenplan zal afwijzen, omdat die hem afremt. Zo’n leerling wil de hiaten in zijn al bestaande kennis opvullen, wil de kortste weg van A naar B en dan verdieping. Dan wordt het maatwerk en dat is nagenoeg onmogelijk in klassen van 28 leerlingen of meer.

Gevolg? Uw kind heeft een huiswerktaak en weet vaak niet hoe hij die aan moet pakken. Ze doen vaak maar wat, met de beste bedoelingen, maar lang niet altijd met het beste resultaat. Het kost ze (onnodig veel) tijd en moeite en het levert niet op wat je verwacht. Wat zou u doen? Of liever gezegd, wat deed u vroeger? U slingerde in veel gevallen toch ook die boekentas in een hoek en ging iets leuks doen?

Als ze zouden leren hoe ze efficiënt een samenvatting van leerstof moeten maken, hoe ze die lijsten Engelse woordjes wel snel uit hun hoofd kunnen leren, dat ze misschien wel tot de beelddenkers behoren en dan aparte leerstrategieën kunnen inzetten op basis van beelden gekoppeld aan leerstof (mindmappen heet dat), dan hadden ze ineens tijd over en misschien wel betere punten.

Daar wordt iedereen toch vrolijk van? En dat kunnen we best gebruiken in die donkere dagen voor Kerst.

Artikel de uitstraling Blog
Adres
Burg. Verwielstraat 67

5062 CG Oisterwijk

Contact
06-40570172

Info@studiewijzeroisterwijk.nl

KvK
Ingeschreven bij de KvK

onder nummer 17241992