HET TOVERWOORD: EEN PLANNING VOOR JE HUISWERK

 

Ze staan zomaar uit zichzelf voor mijn bureau. Twee leerlingen die inmiddels het klappen van de zweep (figuurlijk dan hoor) wel kennen bij Studiewijzer: er moet weer een planning gemaakt worden voor de komende toetsweek. Sommige scholen hebben papieren meegegeven waarop gepland kan worden… Een enkele school zorgt zelfs tijdens het mentor- of studie-uur dat de leerlingen een planning maken, maar helaas blinkt een aantal scholen ook nog uit in vaagheid. Toetsrooster? Dat krijg je pas op het laatste moment. Planning? Dat moet je zelf doen.

 

Vorige week ben ik weer eens naar een interessant symposium geweest over het tienerbrein en daar werd opnieuw bevestigd wat in de praktijk steeds weer overduidelijk is: echt goed plannen en weten waar je mee bezig bent is je pas gegeven vanaf een jaar of 25! 25??!! Ja, pas dan is je brein in staat om dergelijke taken goed aan te pakken. Vraag het de gemiddelde HBO’er of WO-student maar. Die hebben er nog steeds grote moeite mee.

 

Hoe plan je nou je huiswerk?

 

Nou, in ieder geval niet door ’s avonds veel te laat op je Magister App (Meta) te kijken wat de dag van morgen te bieden heeft, want dan ben je veel te laat. Helaas biedt Magister niet echt de mogelijkheid om goed te plannen. Moeten we dan weer terug naar de oude papieren agenda? Nou nee, dat werkt vandaag de dag niet meer. Onze smartphone-generatie pikt dat niet meer. En gelijk hebben ze. Gemak dient de mens.

Steeds meer huiswerkbegeleidings-instituten gebruiken een speciaal programma dat de leerlingen kunnen gebruiken voor hun planning. Wij gebruiken het programma HOMi. Dit programma downloadt al het huiswerk dat de docenten in Magister hebben opgegeven en daarna kan het grote plannen beginnen. Met een enkele muisklik schuift de leerling de huiswerkopgaven naar de dag waarop het gemaakt of geleerd moet worden, verdeelt toetsstof in bijvoorbeeld drie ‘hapklare brokken’ of plant leren voor een toets op meerdere dagen in. Resultaat? Een To-Do lijst per dag die je ook nog eens via een app kunt raadplegen. Kwestie van doen wat je voor die dag gepland hebt en je weet zeker dat je niks vergeet: geleerd voor je toets Frans, je werkstuk voor bio op tijd ingeleverd, tijdig begonnen aan een groot proefwerk geschiedenis en ga zo maar door.

 

Kun je dat zelf, je huiswerk plannen?

 

Nee, daar heb je zeker in het begin hulp bij nodig. Vragen als: ‘wat moet je precies leren?’, ‘Hoe leer je dat nu het beste?’ ‘Wat werkt voor jou beter: hardop stampen, kaartjes maken, een samenvatting maken, oefenvormen afwisselen (computer, D-toets op papier). Er zijn zoveel mogelijkheden en vaak blijven leerlingen hardnekkig doen wat in de praktijk niet werkt. Ze krijgen op school namelijk wel de stof uitgelegd, maar vaak niet op aangeleerd welke manier ze die moeten leren onthouden en verwerken. Dat komt mede omdat dit voor iedere leerling weer anders kan zijn. En het is op school nu eenmaal ondoenlijk om iedere leerling daarin individueel te begeleiden.

 

FLIEDERDEFLODDER EN BLA-DI-BLA

 

Nu al op de carnavalstoer, zult u denken als u deze kop leest. Nee hoor, het is iets dat ik regelmatig tegenkom bij mijn leerlingen. Althans, tot ze weten dat ik ze door heb. En ik ben een gewaarschuwd mens, dus dat duurt meestal niet zo lang. Waar ik het over heb? Huiswerkcontrole.

 

Huiswerk opgeven is populair onder docenten. De meesten maken dan ook dankbaar en ruim gebruik van de mogelijkheid. Met als gevolg dat zoon- of dochterlief vaak een ‘zwaar, heel zwaar leven’ denkt te hebben. En soms hebben ze gelijk hoor, dan loopt de hoeveelheid huiswerk echt de spuigaten uit. Merkt u ook vaak dat het wat huiswerk betreft hollen of stilstaan is? Hoe komt dat nou?

 

Allemaal tegelijk bij het toets-station

 

Daar is een vrij simpele verklaring voor. Docenten werken met lesmethoden en die zijn vaak afkomstig uit een en dezelfde ‘lesmethodefabriek’. Die uitgevers hebben een bepaald format, een manier om een lesboek in elkaar te zetten. En dat is toepasbaar op veel verschillende vakken. Het gevolg is dat de leraar aardrijkskunde ongeveer evenveel tijd nodig heeft om zijn hoofdstuk te behandelen als de docent geschiedenis, maar ook wiskunde, Nederlands en ga zo maar door. Ze starten allemaal eind augustus, begin september met hoofdstuk 1 en dan gaat het lestreintje rijden. En veel docenten komen ongeveer op hetzelfde moment op het eerste stationnetje aan. Hoofdstuk af, toetsen maar! En wat krijg je dan: een paar weken rust en dan ineens vier of vijf, soms zelfs meer toetsen in één week. Geen wonder dat leerlingen dan beginnen te zuchten. Dat is de ene kant van het verhaal.

 

Huiswerkcontrole en bespreking ervan

 

De andere kant van het huiswerkverhaal is controle en bespreken ervan. Dat schiet er bij een flink aantal docenten regelmatig bij in en sommigen doen het zelfs helemaal niet (de goeden niet te na gesproken hoor). Dat hebben leerlingen heel snel door. En dan komt het gefliedergeflodder en bla-di-bla om de hoek kijken. Ik neem u even mee naar het klaslokaal. ‘Oke,’ roept de docent, ‘allemaal je werkboek opengeslagen op de hoek van je tafel. Huiswerkcontrole!’ Geweldig, denk je. Die man of vrouw verstaat zijn vak. Ja, dat lijkt zo. Maar in de praktijk is het nagenoeg onmogelijk om 25 à 28 werkboeken te controleren EN de klas rustig te houden (die zitten immers even niks te doen). Als je heel zorgvuldig gaat controleren, hangen ze voor je het weet in de lampen. Het is maar weinig docenten gegeven om orde houden en aandacht geven aan één leerling te combineren. Wat doe je dus als docent? Je registreert DAT er wat staat, maar meestal niet WAT er staat. Dat is bij een deel van de leerlingen al snel BLA-DI-BLA (vul maar wat in, want hij controleert toch niet). Dan schiet huiswerk maken volledig zijn doel voorbij.

 

De term fliederdeflodder gebruik ik met name voor huiswerk dat even snel afgeraffeld wordt en heel slordig gemaakt wordt. Bij mij geen grafiek uit de losse pols, maar keurige rechte lijnen met gebruik van de geodriehoek. Berekeningen netjes onder elkaar. En wat krijg ik dan soms terug? De opmerking: ‘Ze kijken het toch niet na.’ Oei, wat een gemiste kans. Want juist van het goed oefenen na de theorie steek je als leerling zoveel op.

 

Het motiveert niet

 

Alles wat een leerling op de middelbare school doet, doet hij voor zijn gevoel voor de docent. Die geeft namelijk het magische cijfer en dat is allesbepalend. Je doet het niet voor jezelf, een beetje voor je ouders en toch vooral voor je docent. Als die docent vervolgens wel huiswerk opgeeft, maar er verder helemaal niks mee doet, is de motivatie al snel tot het nulpunt gezakt. Wat krijg je dan? Je doet als leerling voor zo’n vak een hele tijd niets en dan ga je op de avond voor de toets als een malle zitten leren. Kansloos, behalve misschien voor de ene briljante leerling die dit kan. Kun je het je zoon of dochter kwalijk nemen? Ik denk het niet. Dus weg met het gefliederdeflodder en bla-di-bla. Maak huiswerk weer zinvol!

 

 

 

 

Studiebegeleiding, om allerlei redenen een goede keuze…

 

 

Studiewijzer Oisterwijk bestond in augustus alweer tien jaar. Normaal gesproken een moment waarop je even terugblikt. Maar wij kijken liever vooruit, naar de volgende lichting leerlingen die we eind augustus weer mogen verwelkomen.

 

Naar de enthousiaste, soms onzekere brugklassers die zoveel nieuwe indrukken te verwerken krijgen; naar de ‘stoere’ doubleurs, die hun teleurstelling over het feit dat het afgelopen jaar niet gelukt is verbergen achter een nonchalante houding; naar al die tweedeklassers, die van zichzelf vinden dat ze zeer ervaren scholieren zijn die je niks meer wijs hoeft te maken, maar dat valt gedurende het jaar vies tegen. Naar al die kinderen die in de loop van een schooljaar worden overvallen door de puberteit en zich soms geen raad weten, de kont tegen de krib gooien, maar o zo graag een beetje sturing willen in hun verwarrende wereldje.

 

Daar heb je je hele school- en studietijd profijt van…

 

Maken wij als huiswerkinstituut al tien jaar het verschil? Nou, in veel gevallen wel. We streven er altijd naar om leerlingen meer mee te geven. De manier waarop kinderen hun huiswerk leren en maken vinden wij minstens zo belangrijk als het feit dat de opgegeven taken af zijn. Leerlingen die bij ons begeleid worden leren hoe ze moeten leren en we proberen ze echt iets mee te geven waar ze hun hele school- en studietijd profijt van kunnen hebben.

 

Geen ‘methode’, wel maatwerk en visie…

 

Onze keuze om kleinschalig te blijven heeft als belangrijk voordeel dat we echt maatwerk kunnen leveren en iedere leerling als een soort mentor kunnen begeleiden. Dat gaat dus veel verder dan huiswerktaken uitleggen en controleren. Onze Leren Leren visie is gebaseerd op het aanleren van vakspecifieke en vakoverstijgende strategieën voor allerlei leertaken (samenvattingen, werkstukken, plannen, begrijpend lezen, spreekbeurten), het vergroten van de intrinsieke motivatie (door gesprekjes, lesstof in een bredere context plaatsen, door nieuwsgierigheid aan te wakkeren), zelfredzaamheid bevorderen (hulpbronnen leren vinden, initiatief leren nemen, inzicht te krijgen in eigen leerstijl, oplossingsgericht denken aanleren en last but not least werken aan een positief zelfbeeld (faalangst erkennen en herkennen, leren trots te zijn op jezelf, jezelf leren ontplooien, risico’s durven nemen).

 

Jong geleerd, oud gedaan…

 

Brugklassers die bij ons begeleiding krijgen, leren van begin af aan de juiste leerstrategieën toe te passen en dat heeft grote voordelen. Ze begrijpen de opdrachten beter, worden sneller zelfstandig en hun zelfbeeld vaart er ook wel bij. Ze krijgen de kans hun eigen leerstijl te ontdekken en verder bij te schaven en leggen daarmee een goede basis voor de toekomst. Bovendien maken ze meer kans om bij de overgang van brugklas naar klas 2 op de juiste plek terecht te komen.

 

Iedereen verdient een tweede kans…

 

Als de schoolresultaten om wat voor reden dan ook tegenvallen, wordt tegenwoordig helaas vaak geadviseerd af te stromen naar een ander niveau. Maar als je een pechjaar had, er allerlei problemen speelden in het gezin of je gewoon super aan het puberen was, is er soms geen enkele reden om meteen af te stromen. Doubleren is geen ramp, maar kan een wijze les zijn, of een tweede kans om te laten zien wat je echt kan. Er zit echter wel een addertje onder het gras: een doubleur denkt vaak dat hij alle stof al een keer gehad heeft en gaat daarom vaak achteroverleunen. Dat kan leiden tot veel stress, ruzies en een ongezellige sfeer thuis… de druk wordt te groot. Ons advies: laat het over aan ‘vreemde ogen die dwingen’. Gun uzelf en uw kind een time-out na een moeilijk jaar en kies voor huiswerkbegeleiding.

 

Mobieltjes. Een noodzakelijk kwaad?

 

Niet meer weg te denken, maar ook een bron van ergernis en zorg. Steeds vaker horen we berichten dat het gebruik van mobieltjes, I-pads en laptops ook een schaduwzijde heeft, zeker wat het schoolwerk betreft. Scholen worstelen met het probleem en ook wij hebben hier natuurlijk mee te maken. Helemaal verbieden heeft geen zin en werkt vaak averechts. Wat wij doen is leerlingen leren hoe ze ermee om moeten gaan. Ze laten ervaren dat constant online zijn je concentratie zwaar verstoort en dat je een smartphone ook gericht kunt gebruiken voor schooltaken…. of gewoon even weg moet leggen. Geen populaire boodschap, maar ze begrijpen het wel.

 

Studiebegeleiding, om allerlei redenen een goede keuze…

 

Of je brugklasser bent, doubleur of gewoon een leerling die even een steuntje in de rug nodig heeft, studiebegeleiding heeft in alle gevallen een positief effect op schoolresultaten en de sfeer thuis. Het kan een oplossing zijn op de korte termijn en tegelijk een investering in alle komende studiejaren, en dat zijn er voor de meesten nog heel wat. Neem vrijblijvend contact op en vraag naar de mogelijkheden voor uw kind. Zoals gezegd, we bieden maatwerk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SNUFFELEN AAN JE TOEKOMST

Snuffeldagen voor aanstaande brugklassers, de meeste scholen doen het tegenwoordig… een gouden vondst. Toen ik nog volop voor de klas stond in Den Bosch, maakte ik er als docent voor de eerste keer kennis mee. Een druilerige woensdagmiddag in februari en dan al die verwachtingsvolle snoetjes in de hal, sommige stoer, andere een beetje verlegen, maar allemaal behoorlijk onder de indruk van het grote schoolgebouw en de enorme hoeveelheid leerlingen die na de bel uit de lokalen stroomde. Hun toekomst!

 

Als docent heb ik me er altijd heel goed op voorbereid. Je krijgt zo’n klasje voor je neus en je probeert je te verplaatsen in hun gedachten en gevoelens. Wat ze dus absoluut NIET willen is dat je zoveel mogelijk probeert de basisschool na te bootsen. Dat ervaren ze vaak als een enorme afknapper. Het moet dus echt allemaal Middelbare School ademen… het lokaal, de les, alles. En het moet vooral ook een hele positieve ervaring zijn. Een lastige opgave, want zo’n snuffeldag kan toch heel overweldigend zijn voor sommige kinderen. Gelukkig staat er altijd een legertje mentoren klaar om ‘hun’ brugpiepers van het komende schooljaar op te vangen en op hun gemak te stellen. Een rots in de branding, die mentoren. En die rots hebben onze nieuwkomers de eerste maanden van het nieuwe schooljaar hard nodig.

 

Een goed begin is het halve werk

 

Ook nu heb ik weer veel brugklassers in mijn praktijk. Je ziet ze met de dag zelfverzekerder en zelfstandiger worden. Sommigen kwamen binnen met een leerprobleem dat op de middelbare school echt een struikelblok dreigt te worden, anderen wilden vooral meteen een goede start maken. Want hoe toegewijd de mentoren van brugklassen ook zijn, het is een hele opgave om 28 tot 32 kinderen het verwarrende eerste jaar door te loodsen en ze echt te leren hoe ze het beste uit zichzelf kunnen halen.

 

Nieuw en verwarrend, ook voor ouders

 

Naderhand kun je er om lachen, maar ook ouders zijn vaak onzeker over hun eerste brugklasser. De kunst is de goede school te kiezen… en tja, hoe doe je dat? Er komt een vloedgolf aan informatie over je heen en aan je eigen ervaringen van vroeger heb je niet veel. Je kiest heel bewust voor een bepaalde school (vanwege een afwijkend programma of een goed verhaal over begeleiding) en de dagelijkse praktijk blijkt een stuk weerbarstiger. Je koos voor Vught of Tilburg en ziet vervolgens je kind iedere ochtend wiebelend op zijn nieuwe fiets met zijn veel te grote tas achterop het garagepad af fietsen. Zonder zijn broodtrommel, want die staat in alle haast nog eenzaam naast het lege koffiekopje op de aanrecht. Ik heb zelf een keer bij mijn oudste de onvergeeflijke fout gemaakt het trommeltje na te brengen. Dat werd me niet in dank afgenomen. Voor schut stond-ie!

Vervolgens zit je ’s avonds met dochter- of zoonlief gebogen over het eerste wiskundeboek. ‘Nee pap, zo heeft die meneer het niet uitgelegd,’ klinkt het wanhopig. ‘Nou snap ik er helemaal niks meer van.’ Steekt het puberduiveltje nu al de kop op? Dat wordt nog wat de komende jaren.

 

Een bijzondere tijd

 

Zo’n eerste jaar… het is een bijzondere tijd. En vooral achteraf kun je er met een glimlach en weemoed aan terugdenken. Zit je er middenin, dan kost het je soms menig zweetdruppeltje. Maar het is zeker ook een mooie tijd, een belangrijke mijlpaal is bereikt en nu is het zaak zonder kleerscheuren de volgende te halen: de tweede klas op een schoolniveau dat recht doet aan je kind., of dat nu vmbo, havo of vwo is. Weer een uitdaging erbij.

 

Adres
Burg. Verwielstraat 67

5062 CG Oisterwijk

Contact
06-40570172

Info@studiewijzeroisterwijk.nl

KvK
Ingeschreven bij de KvK

onder nummer 17241992